سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339052---
بازدید امروز: ----17-----
بازدید دیروز: ----8-----
مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    مراقبت از پا و کمر - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • عضله ای قوی در کنار استخوانی محکم"
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:55 عصر

    عضله ای قوی در کنار استخوانی محکم"

    طی دو بررسی که اخیراً انجام  شده است ، مشخص شده افرادی که عضلات قوی دارند ، استخوانهای محکم تری دارند. اگر هر زنی عمر طولانی داشته باشد در نهایت مبتلا به پوکی استخوان می شود و در صورتی که در اثر این عارضه ، استخوان لگن یک خانم بشکند به احتمال 20 درصد در طی همان سال در اثر مشکلات ناشی از این شکستگی خواهد مرد. تحقیقی که توسط دانشگاه جان هاپکینز انجام شده نشان میدهد؛ توانایی قلب و ریه ها نشان دهنده وجود استخوانهایی محکم نیست ولی توانایی و قدرت عضلات و چاقی در منطقه شکم با میزان استحکام استخوانها مرتبط است . یک تحقیق دیگر که در ترکیه انجام شده نشان می دهد قدرت انقباض عضلات با استحکام استخوان مرتبط است.

    برای محکم شدن استخوانها چه می توان کرد؟

    ورزش کردن یکی از راههای افزایش قدرت عضلات است ولی ورزش به تنهایی عضلات را قوی نمی کند شما بایستی مواد مغذی و کالری مورد نیازتان را نیز دریافت کنید . تعدادی از بانوان دونده ماراتون که یائسه شده بودند، چون کالری کمتری از میزان مورد نیازشان دریافت می کردند دچار پوکی استخوان شده بودند. استحکام استخوان ، تنها در اثر قدرت عضله متصل به آن می باشد . همچنین این تحقیقات نشان می دهد کسانی که چربی ذخیره ای شان  بیشتر در ناحیه شکم تجمع می یابد، این قابلیت را دارند که عضلات و استخوانهای محکمی داشته باشند.

    انسولین خون این افراد ،  بالاتر است و میزان بیشتری هورمون رشد در خونشان وجود دارد که موجب می شود عضلاتشان بهتر رشد کند.


        نظرات دیگران ( )

  • "مراقبت از زانوها"
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 2:42 عصر

    "مراقبت از زانوها"

    زانو، از اندام های حساس و مهم بدن است که در پیاده روی و انواع ورزش ها نقش حساسی داشته و سلامت و قوت آن، ما را در انجام کارهای روزمره و انجام انواع ورزش توانمند می سازد.

    نکاتی چند برای مراقبت از زانوها:

    - زانوها نیاز به حرکت دارند. تحرک، به تغذیه مفصل، حفظ قدرت عضلانی و دامنه حرکتی زانو کمک می کند .

    - اگر به کارهایی اشتغال دارید که ناگزیرید برای مدتی طولانی روی صندلی بنشینید، ساعتی یک بار از جای خود برخیزید و پنج دقیقه راه بروید. همچنین هنگام نشستن می توانید پاشنه های پا را از روی زمین بلند کنید یا زانوها را صاف نگه دارید.

    - افرادی که ناچارند مدتی طولانی بایستند، باید ساعتی چند بار زانوهای خود را خم کنند. همچنین توصیه می شود که در طول روز، چند بار روی پاشنه پا بایستند و چند قدم راه بروند. این افراد به منظور پیشگیری از زانو درد، باید از روش های تقویت کننده زانو استفاده کنند.

    - بیمارانی که برای مدتی طولانی بستری بوده اند و قادر به راه رفتن نیستند، باید در طول روز حداقل سه بار انقباضات یا ورزش های ایستایی زانو را انجام دهند.

    - هنگام خوابیدن به صورت طاق باز، بالش را زیر زانوهای خود قرار دهید. چنانچه به پهلو می خوابید، بین زانوها بالشی قرار دهید، اما اگر عادت دارید که بر شکم بخوابید، ( که عادت نادرستی است و از منظر اسلام نیز مکروه می باشد ) بالش را زیر ساق ها بگذارید.

    با انجام منظم ورزش های تقویتی و کششی، قدرت عضلانی و انعطاف پذیری بافت های اطراف مفصل را بهبود ببخشیده و از بروز ضایعات زانو پیشگیری نمایید. همچنین سعی کنید حرکات زانو را در دامنه کامل انجام دهید. این کار به حفظ دامنه کامل حرکتی مفصل کمک می کند.

    - ورزش های زانو را ابتدا با تعداد کم( پنج بار) و دو بار در طول روز شروع کنید و با بهبود وضعیت جسمانی، تعداد و دفعات تکرار آن را افزایش دهید.

    -توصیه می شود که در مراحل ابتدایی، در هرجلسه یک حرکت ورزشی انجام دهید و اگر حرکتی موجب ناراحتی شما شد، از انجام آن خودداری کنید.

    -از انجام ورزش هایی که موجب درد ، ناراحتی و تورم زانو می شود، خودداری کنید، اما باید بین درد مفصلی و درد عضلانی که در مراحل اولیه تمرینات ورزشی بروز می کند، تمایز قائل شوید. دردهای عضلانی معمولاً به طور تأخیری ، یعنی چند ساعت پس از انجام تمرینات بروز می کنند . این دردها ، به مرور زمان با تداوم برنامه ورزشی از بین می رود.

    -اگر افزایش وزن دارید، با برنامه های مناسب ورزشی و غذایی ، وزن خود را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید که کاهش وزن موجب کاهش فشار وارده بر مفصل می شود.

    -از انجام اعمالی نظیر بلند کردن اجسام بسیار سنگین و حمل بار به مدت طولانی اجتناب کنید، زیرا این کار فشار زیادی بر زانوها وارد می سازد . اگر ناگزیر به حمل اجسام سنگین هستید، عضلات زانو را با ورزش تقویت کنید و بین فعالیتهای خود، زمانی را به استراحت اختصاص دهید.


        نظرات دیگران ( )

  • دانستنی هایی درباره ی مچ درد
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:48 عصر

    دانستنی هایی درباره ی مچ درد

    Carpal Tunnel Syndromeیکی از بیماری های بسیار رایجی است که متأسفانه در گذشته چندان مورد تحقیق قرار نگرفته و تا حدی ناشناخته مانده است . معمولاً مردم ، این بیماری را به عنوان " مچ درد" می شناسند که درد آن به انگشت های دست ختم شد ه و حرکات دست را تا حدودی مشکل می سازد و ناتوانی به وجود می آورد. امروزه این ناراحتی در میان کارگران و کارکنان کشورهای صنعتی فوق العاده رایج است. این عارضه در میان کسانی که ساعات زیادی با کامپیوتر کار می کنند؛ مانند صندوق دارها، ماشین نویس ها و کارگران کارخانه های ماشین سازی و افرادی که به کارهای مکانیکی اشتغال دارند بسیار رایج است. در حال حاضراین درد شناخته شده ، و قابل درمان است.Carpal در پزشکی به معنی مچ دست راست وCarpel Tunnel کانالی است که عصب های بسیار مهم (Median Nerve) را از مچ به انگشت های دست می رساند. این کانال همچنین محل عبور (Tendon) است که شامل غضروف و استخوان های مچ دست) Carpel Bones ) است. به طور کلی نُه  غضروف یک عصب حسی به نامMedian Nerve از تانـُل کارپل عبور می کنند.

    علل بروز این بیماری:

    تحقیقات نشان می دهد از هر ده نفر افرادی که به این ناراحتی دچار هستند ، یک نفر کسانی هستند که با دست هایشان کار می کنند. خانمهای خانه دار ، تایپیست ها ، قصاب ها ، نجارها، موسیقی دانان و خیاط ها بیشتر به  این بیماری دچار می شوند . به عبارتی این عارضه در میان زنان 40 تا 60 ساله و بخصوص زنان باردار رایج است ؛ زیرا در دوران بارداری به دلیل ترشحات زیاد هورمون ، غضروف شل شده و باعث تورم می گردد. در ضمن این حالت در میان خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند نیزدیده می شود . همچنین کسانی که از ناراحتی تیروئید رنج می برند به دلیل نوسان هورمون به این بیماری دچار می گردند.

    فشار حاصله بر روی عصب حسی میانی (Median) عامل این بیماری است . همچنین رماتیسم مچ و مفاصل دست نیز از علل این بیماری به حساب می آیند.

    نشانه های بروز بیماری :

    یکی از نشانه های این بیماری بی حسی و درد در  سه انگشت اولیه و کف دست است. عموماً درد درهنگام شب به سراغ بیمار می آید و با تکان دادن دست از بین می رود و اگر بازو به طرف بالا نگهداشته شود درد شروع می شود. در این بیماری بعضی مواقع به دلیل نارسایی، فرمانهای حسی ماهیچه های دست و انگشت ها کمتر می شود.

    راه های بهبود و تسکین بیماری :

    برای کم کردن درد ، دست را در حال عادی نگه دارید و آن را خم نکنید. اگر درد تازه شروع شده است ، مقداری یخ روی محل درد قرار دهید تا تورم را از بین ببرد. یخ را هر دو ساعت یکبار به مدت 20 تا 30 دقیقه روی محل درد بگذارید. اگر دردتان کهنه است ، هر یک ساعت به مدت 20 دقیقه وسیله گرم کننده ای را روی محل درد بگذارید.

    درمان بیماری با طب سوزنی :

    طب سوزنی دراین بیماری کمک بسیار می کند . این کار با استفاده از سوزن های مخصوص روی نقاطی که مسیر انرژی در حرکت است زده می شود . البته اکنون جراحان نیز با جراحی موافق نبوده و مایلند که بیمار از مچ بند و دست بند به صورت تمام وقت استفاده کند تا بهبود یابد. البته ناگفته نماند که ویتامین6 Bدر بهبود این عارضه  بسیار مؤثر است و می تواند عامل مهمی در از بین بردن تورم باشد.

    همانطور که گفته شد طب سوزنی در درمان این بیماری مفید بوده و از دیدگاه درمانهای طبیعی یا تغذیه نیز اهمیت زیادی دارد.

    غذایی که مصرف می کنید باید مملو از ویتامینB6 باشد . این ویتامین را می توانید درغلات ، جگر، دل و قلوه حبوبات و همچنین سبزیجات سبز تیره بیابید.

    سعی کنید از غذاهای تازه استفاده کنید و حتماً یک الی دو وعده سالاد با سبزیجات سبز را در رژیم روزانه خود قرار دهید. کرفس را به واسطه وجود سدیم به میزان فراوان استفاده کنید.

    از خوردن کافئین که در قهوه ، شکلات و کاکائو موجود است جداً پرهیز کنید . نوشابه های گازدار و الکلی و مواد غذایی که شامل اسید اگزالیک (Oxalic acid) هستند مانند اسفناج ، ریواس و عدس و شکلات را به هیچ وجه استفاده نکنید .

    هر روز صبح محلولی از یک لیوان آب به همراه کمی لیمو ترش تازه بنوشید . در صورت تمایل می توانید یک قاشق پودر مخمر نیز به این محلول اضافه کنید. نوشیدن یک لیوان آب هویج  تازه نیز بسیار مفید است.


        نظرات دیگران ( )

  • قوز کمر و طرق مقابله با آن
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:15 عصر

    قوز کمر و طرق مقابله با آن

    علت ایجاد انحنای کمر و یا قوز

    چندین عامل در بروز این وضعیت مؤثر است.

    1.  بد قرار گرفتن  وضعیت بدن بخصوص در هنگام نشستن که غالباً با سعی و کوشش در قرار دادن بدن در وضعیت صحیح اصلاح می شود.

    2.    ضعف عضلات در بیماری های عضلانی بدن

    3.    قوز که در مواردی مانند در رفتگی لگن و خمیدگی طبیعی ستون مهره ها دیده می شود.

    4.    بیماری های ستون مهره ها که به وسیله بیمار و یا پزشک قابل اصلاح نیستند.

    5.    شکستگی ستون مهره ها در اثر تصادف یا تومور

    6.    علل مادرزادی

    میزان شیوع این بیماری

    بر اساس علل ایجاد کننده که ذکر شد درصد شیوع آن در جامعه متفاوت است.

    علایم و نشانه های ابتلا به این بیماری

    برجستگی غیر عادی در ستون مهره ها همراه یا بدون انحناء جانبی ستون فقرات، درد، اشکال در راه رفتن، خستگی زودرس و در مراحل شدید بیماری ، اختلالات تنفسی و عصبی از علایم آن است.

    روش تشخیص این بیماری

    بهترین روش تشخیص ، معاینه دقیق توسط پزشک متخصص است. روشهای پرتونگاری (رادیو گرافیک) هم در تشخیص این معاینه کمک کننده است.

    طرق درمان این مشکل

    درمان قطعی بیماری مستلزم همکاری صمیمانه خود بیمار است. تغییر عادت در طرز نشستن غلط، استفاده از قوزبند،  فیزیوتراپی جهت رفع ضعف عضلات ستون فقرات که می تواند عامل ایجاد کننده باشد، از درمانهای طبی است.

    در صورتی که بیماری آنچنان پیشرفت کرده باشد که باعث بروز علائم حسی و حرکتی در اندامها، اشکالات تنفسی و یا تغییر شکل شدید ستون فقرات باشد ممکن است جراحی در درمان کمک کننده باشد.

    آیا می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد؟

    در مواردی که علت ، وضعیت غلط در نشستن و یا ضعف عضلات باشد، اصلاح نشستن و برخاستن و تقویت عضلات ستون مهره ها به وسیله انجام نرمشهای سبک کمک کننده است.

    آیا بیماران مبتلا باید به نکات بهداشتی – درمانی خاصی توجه کنند؟

    طرز صحیح نشستن روی صندلی، رانندگی، خوابیدن، راه رفتن کمک کننده است. اما رعایت نکات بهداشتی، درمانی براساس علل بیشمار آن متفاوت می باشد.

    ممکن است در اثر بی مبالاتی و نادیده گرفتن دستورات پزشک در انجام ورزشهای مخصوص، استفاده نامناسب از قوزبندها ، بیماری عود یا پیشرفت نماید.

    بی علاقگی نوجوانان و دانش آموزان به نرمش و ورزش و وضعیت بد قرارگیری آنها هنگام نشستن پشت نیمکت های مدرسه بخصوص هنگام مطالعه می تواند از علل این بیماری باشد


        نظرات دیگران ( )

  • پیاده روی کنید تا بتوانید بدوید
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 1:14 عصر

    پیاده روی کنید تا بتوانید بدوید

    اگر در هر کاری گام اول را برداریم ، می توانیم به گام های بعدی برسیم . اگر می خواهیم ورزش کنیم ، باید از جایی شروع کنیم. خیلی ها ورزش را دوست دارند و رویدادهای ورزشی را دنبال می کنند، اما خودشان حال و حوصله ورزش کردن ندارند.

    چه بسیارند میانسالانی  که اصلاً ورزش نمی کنند و حتی پیاده روی برای آنها دشوار است. این ها یا مرتب وزنشان اضافه می شود یا این که دچار انواع نارسایی های جسمی شده ، بدنشان مستعد بیماری های گوناگون می شود.

    شما با هر سن  حتی اگر سال ها ورزش و حرکت نکرده باشید، می توانید ورزش را با پیاده روی شروع کنید و بعد مراحل دشوار را ادامه دهید.

    برنامه تمرین مقدماتی

    برنامه تمرین مقدماتی برای مبتدیانی است که قصد شروع تمرین دویدن یا مشابه آن را دارند. اگر شما روزی 10 دقیقه تمرین دوی نرم بدون توقف دارید، لازم نیست سه مرحله زیر را اجرا کنید:

    مرحله اول – شروع کنید که هر روز راه بروید. به تدریج برشتاب خود تا جایی بیفزایید که بتوانید روزانه 10 دقیقه راهپیمایی مؤثر داشته باشید. بسیار خوب خواهد بود اگر آن قدر سریع راه بروید که تنفس شما عمیق شود.

    مرحله دوم – چند گام دوی نرم انجام دهید، آنگاه چند گام نیز راه بروید.این کار را هر روز به مدت 10 دقیقه انجام دهید.

    مرحله سوم - دقت کنید آن چنان برخود فشار نیاورید که تنفس شما دشوار شود، به تدریج از میزان راه رفتن بکاهید و بر زمان دوی نرم خود بیفزایید تا جایی که تمام 10 دقیقه را فقط به دوی نرم مشغول باشید. مسافت و سرعت دراین مرحله اهمیت ندارد.

    اگر شرایط جسمانی خوبی ندارید، ممکن است چند هفته یا حتی چند ماه طول بکشد که این نقیصه بر طرف شود؛ اما صبور باشید. سالها افسوس و پشیمانی با چند تمرین درمان نخواهد شد.

    چگونگی دویدن

    اکنون شما پس از پشت سرگذاشتن سه مرحله بالا می توانید تمرین دو را با جدیت و علاقه آغاز کنید . دوی نرم و دویدن ، برگ عبور برای رسیدن به تناسب بدنی است؛ اما برای این که از تمام پیامدهای مفید دویدن بهره مند شوید، باید کاری بیشتر ازاجرای دوی نرم انجام دهید.

    دوی نرم فقط اندکی مقدار ضربان را بالا می برد و در نتیجه ، فشار لازم را بر سیستم قلب و عروق وارد نمی کند.

    دوی نرم در جلوگیری از حمله قلبی و قوی کردن عضله قلب، ارزش کمتری از دوی سنگین دارد. برای کسب حداکثر بهره باید شدت دویدن شما به حدی باشد که تعداد  ضربان قلبتان را دو تا سه بار در هفته به 120 برساند.

    درست دویدن نیز اهمیت دارد. یک دونده مبتدی معمولاً اشتباه می دود؛ فرود آمدن روی پنجه پا و به جلو خم شدن. دویدن روی پنجه پا نه سرعت شما را افزایش می دهد و نه مقاومتتان را . در واقع این نوع دویدن با فشارآوردن برساق پا و عضلات آن و نیز تاندون آشیل ( پشت ساق پا ) احتمال آسیب دیدگی پا را فزونی می بخشد؛ همچنین باعث کندی سرعت شده، شما را سریع تر خسته می کند. خم شدن به جلو طول گام شما را کوتاه می کند.

    این عمل به علاوه باعث می شود برا ی جلوگیری از سقوط ، به جلومقاومت کنید که این مقاومت نیرویتان را به هدر خواهد داد.بیل باور من ، مربی سابق دوی استقامت می گوید: هنگامی به جلو خم شوید که قصدتان فرو ریختن یک دیوار با سر باشد.

    شکل دویدن صحیح :

    1- فرود روی پاشنه

    2- پشت بدن راست

    3- شانه ها پایین

    4- آرنج ها آزاد

    5- دستها فنجانی شکل

    شما چه فردی کوچک اندام 40 کیلویی و چه قهرمان المپیک باشید، قواعد دویدن برایتان یکسان است . شاید مهمترین قاعده این باشد.

    ازاجرای برنامه تمرینی مشابه در روزهای گوناگون اجتناب ورزید. بسیار مضحک خواهد بود اگر یک دونده با گذشت روزها با همان مسافت و سرعت روزهای پیش بدود.

    بدنسازی به این معنی است که به عضلات ، قلب و ششها فشار آورید، آنگاه به بدن وقت کافی برای بازگشت به حالت اولیه بدهید. پس از بازگشت به حالت اولیه ، بدن قوی تر از پیش می شود. این روند، اصل بار اضافی نامیده می شود که اساس آن بر کارهانس سیل ، دانشمند کانادایی استوار است


        نظرات دیگران ( )

       1   2   3   4   5   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]