سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339961---
بازدید امروز: ----10-----
بازدید دیروز: ----135-----
خواب و استراحت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    خواب و استراحت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    خواب و استراحت - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • چرا خمیازه می کشیم؟
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:39 عصر

    چرا خمیازه می کشیم؟

    بر اساس یک نظریه، خمیازه کشیدن مسری است. آخرین نظریه های فیزیولوژیست ها در رابطه با خمیازه  کشیدن، از مسری بودن خمیازه حکایت می کند.

    مردی در حال خمیازه کشیدن

    بر این اساس، خمیازه کشیدن یک عمل بدوی است که در سیر تکامل انسان جا مانده است.

    یک پروفسور در دانشگاه مریلند آمریکا کشف کرده، خنده و خمیازه به گونه ای غیر عادی قابل سرایت هستند، به طوری که تنها مطالعه درباره خمیازه کافی است تا شما نیز تمایل به آن پیدا کنید.

    در واقع خمیازه یک بازتاب است و شما نمی توانید به راحتی آن را متوقف کنید. این رفتار علامتی از تغییر حالت میان هوشیاری و خواب آلودگی، و برعکس است. به اعتقاد او خمیازه کشیدن هیچ ارتباطی با کسب اکسیژن بیشتر برای فرد ندارد.

    همچنین گروهی از محققان دانشگاه آریزونا، دلیل اینکه برخی افراد با مشاهده خمیازه دیگران، خود نیز آن را تکرار می کنند، نوعی پدیده ارادی موسوم به مجاورت می دانند.

    خمیازه عبارت است از باز کردن دهان و تنفس عمیق به صورت غیر ارادی که تقریباً از زمان پیش از تولد و به عبارت دقیق تر از دوره جنینی و یازده هفتگی قابل مشاهده است.

    در ارتباط با خمیازه دو نظریه عمده مطرح است؛ نخست تئوری فیزیولوژیکی که طبق آن کمبود اکسیژن همراه با افزایش میزان دی اکسید کربن در خون باعث می شود گیرنده های حسی پیام خاصی را به مغز منتقل کنند و قسمت غیرارادی مغز فرمان خمیازه را صادر کند. نظریه دوم، تئوری خستگی است که خمیازه را نوعی واکنش طبیعی بدن در این مواقع می داند.

    از سوی دیگر محققان این مرکز به تازگی دریافته اند زمانی که فرد خمیازه می کشد، مقادیر بیشتری اکسیژن از طریق گشاد شدن مجاری تنفسی، وارد ریه ها می شود و درصد این گاز حیاتی در خون افزایش می یابد.

    آنها می گویند: در 90 درصد موارد، خمیازه کشیدن به دنبال افت اکسیژن در بدن فرد رخ می دهد. برای مثال بعد از مدتی نفس کشیدن به صورت مقطع و کوتاه، ناگهان شخص خمیازه می کشد و با این کار بدن او میزان اکسیژن مورد نیاز را دریافت می کند، پس در حقیقت خمیازه پاسخی به نیاز فرد برای دریافت هوای بیشتر است، نه دلیلی بر خواب آلودگی.

    خمیازه بی اختیار انجام می شود، زیرا در مغز ما مرکزی است که نفس کشیدنمان را تنظیم می کند. اگر مقدار زیادی گاز کربنیک در بدن ما وجود داشته باشد، این مرکز فعال می شود و ما بی آنکه بخواهیم، نفس عمیقی کشیده و گاز کربنیک را بیرون می دهیم.

    هر چند علل و چگونگی دقیق خمیازه کشیدن مشخص نیست، اما دیدن، شنیدن یا حتی فکر کردن به خمیازه نیز می تواند فرد را به انجام آن وادارد، زیرا نگاه کردن و شنیدن صدای خمیازه روی مغز ما اثر می گذارد و باعث خمیازه می شود.

    پیش از این تصور عمومی این بود که ما تنها هنگام خستگی خمیازه می کشیم، اما ما موقع بیدار شدن از خواب و هوشیاری کامل نیز خمیازه می کشیم.

    امروزه می دانیم ریه ها مسئول سنجش میزان اکسیژن نیستند و از طرفی دیده شده که حتی جنین انسان در شکم مادر با ریه های پر از آب خمیازه می کشد.

    این نظریه معتقد است که خمیازه کشیدن، نوعی روش ارتباطی میان موجودات است، به این معنی که جانوران با انجام این عمل، تغییرات ایجاد شده در محیط یا درون خود را به یکدیگر اطلاع می دهند.


        نظرات دیگران ( )

  • مخاطرات شغلی کارگران نساجی
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:33 عصر

    مخاطرات شغلی کارگران نساجی 

    چه کسی بافته‌های مرا رشته کرد؟

    کارگران صنعت نساجی از زحمتکش ترین کارگران کشور هستند. آنها در شغل خود با عوامل زیان‌ آور شغلی زیادی مواجه هستند که همین عوامل، انواع بیماری‌های شغلی را در آنها به وجود می ‌آورد که معروف ترین آنها "بیسینوزیس" یا "تب گرد و غبار پنبه" است.

      نساجی و مشکلات کارگران
    بیشترین گرد و غبار پنبه در مراحل حلاجی و شانه زنی پنبه در هوای محیط کار پراکنده می ‌شود.

    علاوه بر این بیماری، این کارگران در معرض ابتلاء به کاهش شنوایی در اثر مواجهه با صدا، اختلالات اسکلتی عضلانی در اثر وضعیت‌های بدنی نامناسب و جابه جایی دستی بار، عوارض مفصلی در اثر مواجهه با رطوبت بالای محیط کار و نیز تحریکات پوستی و تنفسی در اثر کار با مواد شیمیایی نیز هستند.

    بیسینوزیس

    واژه ی بیسینوز از یک کلمه ی یونانی  Bysoss به معنی کتان نرم و لطیف مشتق می شود که مترادف آن در انگلیسی Flax می باشد.

    بیسینوزیس یک بیماری مزمن ریوی است که در شروع، خود را با سرفه‌های مکرر نشان می ‌دهد. به تدریج که مواجهه فرد با گرد و غبار پراکنده در محیط کار بیشتر می ‌شود، شدت سرفه‌ها و تنگی نفس در کارگر بیشتر شده و گاهی حملاتی شبیه حمله ی آسمی ‌برای وی پیش می‌ آید. سیر بیماری مدت زمان زیادی گاه تا چند سال طول می‌ کشد. علایم این بیماری را می‌ توان در چهار درجه ی بالینی به صورت زیر تقسیم کرد :‌‌

    مرحله ی یک:

    کارگر در نخستین هفته ی کاری، گاهی احساس فشار در سینه دارد.

    مرحله ی دو:

    در این مرحله علاوه بر احساس فشار در سینه، اشکالاتی نیز در تنفس کارگر به وجود می ‌آید.

    مرحله ی سه: 

    علایم مرحله ی دو به مدت طولانی تکرار می‌ شوند.

    مرحله ی چهار: 

    علایم مرحله ی دو، کاهش ظرفیت تنفسی و نارسایی‌های تنفسی مشاهده می ‌شود.

    در مرحله ی یک و دو اگر مواجهه کارگر با گرد و غبار پنبه قطع شود، علایم بیماری نیز رو به بهبود می ‌گذارند. در مرحله ی سه حتی اگر مواجهه قطع شود، مقداری از علایم در فرد باقی می‌ ماند، اما از پیشرفت بیماری جلوگیری می ‌شود. در مرحله ی چهار ممکن است، کارگر دچار نارسایی در قلب (نیمه ی راست قلب) شده و حتی با خطر مرگ مواجه شود. چنانچه فرد سیگار مصرف کند، بیماری او نیز شدیدتر خواهد شد.

    گرد و غبار پنبه چیست؟

    انجمن ایمنی و بهداشت کار آمریکا گرد و غبار پنبه را عبارت از "گرد و غبار ناشی از فرآیندهایی که روی پنبه انجام می‌ شود و در هوای محیط کار پراکنده است" می ‌داند. این گرد و غبار ترکیبی از کلیه ی مواد همراه پنبه (ریشه،غوزه، برگ و مواد معدنی که ممکن است در برگ ها و قسمت‌های مختلف پنبه در حین دوره ی رشد و برداشت گیاه پنبه جمع شده باشد) است. در بیشتر مراحل ریسندگی پنبه و پارچه بافی، این گرد و غبار‌ها تولید می‌ شود، اما بیشترین گرد و غبار پنبه در مراحل حلاجی و شانه زنی پنبه در هوای محیط کار پراکنده می‌ شود.

    البته امروزه با ورود دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های جدیدتر و نیز روش‌های کنترلی گرد و غبار پنبه، از شدت پراکنده شدن گرد و غبار پنبه کاسته شده است. البته این وضعیت در کارخانه‌های قدیمی ‌و دارای دستگاه‌های فرسوده هنوز هم مشاهده می ‌شود.

    کاهش شنوایی

    کارگران صنعت نساجی در معرض صداهای یکنواخت ناشی از کار دستگاه‌ها بوده و چنانچه اقدامات کنترلی مناسبی صورت نگیرد، به تدریج میزان شنوایی خود را تا حد زیادی از دست خواهند داد. استفاده از گوشی‌های حفاظتی در این صنایع به علت وجود رطوبت بسیار زیاد، کارگران را با مشکلاتی مواجه می‌ کند که باعث می‌ شود، تمایلی به استفاده از این گوشی‌ها نداشته باشند.

      کارگران نساجی

    کارگران این صنعت در ابتدای کار خود با افت شنوایی موقتی رو به ‌رو می ‌شوند که پس از پایان کار و قطع تماس با صدا، به تدریج این افت شنوایی برطرف می‌ شود. در صورتی که مواجهه ی فرد با صدا ادامه پیدا کند و فرد نسبت به استفاده از گوشی‌های حفاظتی سهل انگاری کند، افت شنوایی موقت به افت شنوایی دائم تبدیل خواهد شد.

    به همین دلایل می ‌بایست کارگران صنایع نساجی را طبق برنامه‌های زمانی مشخصی حداقل سالی یک بار شنوایی سنجی کرد که در این مرحله اگر کارگری دارای افت شنوایی باشد، می ‌باید تحت نظارت بیشتری قرار گیرد.

    تحریکات پوستی و تنفسی

    در برخی از فرآیندهای صنعت نساجی استفاده از برخی حلال‌ها و دیگر مواد شیمیایی می ‌تواند، پوست دست و یا سیستم تنفسی کارگران را تحریک کند. در این مورد نیز استفاده از دستکش‌های مناسب و همچنین ماسک‌های تنفسی می‌ تواند، فرد را از این تحریکات مصون نگه دارد. طریقه ی صحیح استفاده از این وسایل نیز باید به آنها آموزش داده شود.

    استحمام بعد از پایان کار نیز به پیشگیری از تحریکات پوستی کمک زیادی خواهد کرد. همچنین این کارگران باید از خطرات موادی که با آنها کار می ‌کنند آگاه شوند. رعایت نکات بهداشت فردی و به خصوص تمیز نگه داشتن البسه از نکات بسیار مهم دیگر است. استفاده از کِرم‌های حفاظتی نیز توصیه می‌ شود. این کِرم‌ها در سه نوع پاک کننده ی ساده، دافع آب و دافع روغن‌ها و حلال‌ها از پوست دست محافظت می‌ کنند.

    معاینات پزشکی قبل از استخدام دوره ای و استفاده از تهویه‌های مطلوب در محیط کار به پیش گیری از شیوع بیماری‌های پوستی و تنفسی در این کارگران کمک زیادی خواهد کرد.‌

     محمدرضا میرغلامی


        نظرات دیگران ( )

  • بی‌خوابی و ساعت بدن
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:18 عصر

    بی‌خوابی و ساعت بدن

    مردی خوابیده

    الان صبح زود است و شهر تازه از خواب بیدار می‌شود، اما شما می‌خواهید بخوابید.

    نور خورشید به پنجره اتاق شما می‌تابد، اما فکر می‌کنید الان باید نیمه شب باشد و به ‌شدت احساس خواب آلودگی می‌کنید.

    یک هفته است که در تعطیلات و سفر هستید، اما خیلی بیشتر از قبل مسافرت احساس خستگی و ضعف می‌کنید.

    این ها به چه دلیل است؟

    باید گفت به ازای عبور از هر منطقه ی زمانی، بدن برای تجدید نیرو و تطبیق با شرایط نو، به یک روز زمان نیاز دارد.

    پروفسور جیم هورن مسئول مرکز مطالعات خواب دانشگاه لوبروگ و مؤلف چند کتاب در زمینه اختلالات خواب می‌گوید:«شما با عبور از یک منطقه زمانی متوجه می‌شوید که ساعت بدنتان با شریط زمانی جدید تطابق پیدا نکرده است. برای این تطبیق چند روز زمان لازم است.»

    اگر به‌سمت شرق سفر کنید، برای تطابق به زمان بیشتری نیاز دارید، چراکه ساعت بدن شما یا همان ریتم شبانه روزی برای هماهنگی با روزهای کوتاه تر کار دشوارتری را پیش رو خواهد داشت.

    پروفسور درک یان‌دایک، مدیر بخش تحقیقات خواب سوری می‌گوید: «اگر به غرب پرواز کنید متوجه می‌شوید که بیدار ماندن کار سختی است، اما بیدار شدن ساده است. درحالی‌که اگر به شرق پرواز کنید، طبعاَ همه چیز برعکس می‌شود.»

    اما خستگی پرواز خیلی بیشتر باعث بداخلاقی شما می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خستگی پرواز می‌تواند تا 50 درصد باعث اختلال در تصمیم گیری، کاهش حافظه و به هم خوردن مهارت‌های روابط عمومی‌ شود. این مسائل می‌تواند باعث کاهش تمرکز، سردرد، اضطراب و کاهش سرعت عمل، خستگی و تأثیر بر سایر عملکردهای بیولوژیک بدن شود.

    پروفسور دایک می‌گوید:«شما دچار مشکلات معدی-روده‌ای می‌شوید، چرا که به ‌غیر از مغز سایر بخش های بدن هم ساعت مخصوص به خود را دارند که ممکن ‌است دچار به هم ریختگی شوند.»

    بنابراین تعداد زیاد درمان های موجود در بازار برای خستگی پرواز، چندان دور از ذهن نیست. این درمان ها طیف وسیعی از انواع و اقسام قرص ها تا رژیم های غذایی را در بر می‌گیرد، اما واقعاَ چه کاری بهترین بازدهی را به دنبال دارد؟

    در مرحله اول قرص های خواب توصیه نمی‌شوند. به رغم اینکه این داروها به خوابیدن شما کمک می‌کنند، اما ساعت بدن شما به‌طور طبیعی اجازه خوابیدن نمی‌دهد. پس اگر مجبور باشید که پیش از پایان اثر این قرص ها از خواب بیدار شوید(که در پروازها معمولا چنین شرایطی پیش می‌آید) گیج و عصبی خواهید شد. در عین حال این نگرانی وجود دارد که اگر برای مدت طولانی بدون حرکت باشید ممکن است دچار خطر ترومبوزهای عمیق(تشکیل لخته ی خون در رگ ها) داخل وریدی شوید.

    یکی از درمان‌های رایج خستگی پرواز، قرص های ملاتونین است که باعث تسریع حرکت و تطابق ساعت بدن می‌شود. ملاتونین هورمونی ا ست که به شکل طبیعی در غده پینه آل مغز تولید می‌شود. این هورمون به تنظیم ساعت بدن کمک می‌کند. در بریتانیا این دارو فقط با نسخه پزشک فروخته می‌شود، اما در ایالات متحده بدون نسخه قابل خریداری است، گرچه توسط مؤسسه غذا و دارو آمریکا تأیید نشده است. آیا این دارو مضر است؟

    پروفسور هورن می‌گوید:«احتمالا خیر؛ اما کیفیت داروهایی که بدون نسخه قابل خریداری است زیر سؤال است، اما من شخصا از این دارو استفاده نمی‌کنم، چون به ‌نظرم چندان مفید نیست. من مخالف این دارو نیستم، اما معتقدم اغلب مردم استفاده صحیح از این دارو را نمی‌دانند. این دارو به بدن اینطور القا می‌کند که هوا تاریک است و نباید از خواب بیدار شود.

    بنابراین اگر ساعت 4 صبح از خواب بیدار شدید و به ‌جای احساس خواب‌آلودگی طبیعی احساس سرزندگی و شادابی داشتید باید این دارو را مصرف کرده و از روشن کردن هر نوع چراغی تا حد امکان بپرهیزید. اگر مثلا از آمریکا یا کشورهای آن منطقه برمی‌گردید و زمانی‌که به خانه رسیدید هوا تاریک بود، اما شما به‌ هیچ ‌وجه احساس خستگی و خواب آلودگی نداشتید، هنگام رفتن به رختخواب این دارو را مصرف کنید.

    همانطور که اشاره شد، هنگام خوردن دارو به هیچ ‌وجه اجازه ندهید برای مدت دو ساعت هیچگونه نوری دور و بر شما را روشن کند؛ چه نور طبیعی باشد چه مصنوعی. اگر در زمان نادرستی این دارو را مصرف کنید ممکن ‌است علایم خستگی پرواز بدتر شود

    اما اگر چنین دارویی در دسترس نباشد یک مسافر خسته و کوفته برای مقابله با خستگی پرواز باید چه کند؟ برای تنظیم زمان می‌توانید چند ساعت قبل از حرکت بخوابید و پیش از پرواز بیدار شوید.

    دست کم هنگام پرواز دچار اختلال خواب نمی‌شوید، گرچه این روش همیشه کارگر نیست. شما باید سریع ساعت مچی خود را با منطقه زمانی جدید تنظیم کنید و غذای سبکی بخورید تا با زمان صرف غذا در محل جدید تطبیق پیدا کنید.

    در عین حال برخی شرکت‌های هوایی برای مقابله با مشکل خستگی پرواز روش های جدیدی ابداع کرده‌اند که مسافران در محیطی با اکسیژن و رطوبت بیشتر سفر کنند. از سوی دیگرتنظیم مصنوعی نور داخل هواپیما و تقلید طلوع و غروب ، مؤثرترین امکان را برای تطابق ساعت بدن فراهم می‌کند.

    پروفسور دایک می‌گوید: ساعت بدن ما با دوره 24 ساعته نور خورشید خود را هماهنگ می‌کند. شبکیه در ناحیه پشت چشم نور را دریافت کرده و سیگنال هایی را به هیپوتالاموس می‌فرستد که محل کنترل سیکل های بیولوژیک بدن انسان است.

    منبع: گاردین – 22جولای

    ترجمه: دکتر علیرضا آشوری


        نظرات دیگران ( )

  • پُر کاری افراطی ممنوع!
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:18 عصر

    پُر کاری افراطی ممنوع!

    افراط در کار

    محققان می ‌گویند کار، فقط وقتی در حد متعادل باشد، مفید و مؤثر است.

    "او در شبانه روز 5-4 ساعت بیشتر نمی‌ خوابد، خوش به حالش!" سال‌های سال در فرهنگ ما، کسی که این جمله در موردش گفته می ‌شد، از نظر دیگران فردی کوشا، با پشتکار و با اراده به حساب می ‌آمد و هنوز هم خیلی‌ها چنین عقیده‌ای دارند. این عقیده البته چندان هم بی ربط نیست.

    کسی که هر شب تا دیروقت مشغول کار و تلاش است و صبح زود، کارش را از سر می ‌گیرد، قطعاً فردی کوشا و با اراده است، ولی در چند سال اخیر، تحقیقات علمی نشان داده‌اند که این صفات مثبت یک علامت سؤال بزرگ را در پشت خود پنهان کرده‌اند: آیا این فرد به اندازه کسی که در طول شبانه روز، وقت کافی به استراحت و خواب خود اختصاص می ‌دهد، کارایی دارد؟

    به این ترتیب می توان گفت:

    پدیده‌ای که می ‌توان آن را سندرم یا نشانگان "پُرکاری افراطی" نامید و ثابت شده است که تهدید کننده سلامت فرد و به تبع آن جامعه است، تبدیل به یک ارزش شده است.

    در تاریخ و فرهنگ ما، از کار و تلاش و سحرخیزی همواره به‌ عنوان صفاتی مثبت یاد شده است و جملات فراوانی از بزرگان در ارج نهادن به این صفات وجود دارد، اما معمولاٌ این قسمت قضیه به فراموشی سپرده می ‌شود که در کنار اینها، خوابیدن زودهنگام هم مورد تأکید بوده است.

    این عدم تعادل، این روزها به طرز مشخصی در جامعه ما به چشم می‌ خورد. بسیاری از مردم، چه از سر ناچاری و برای سیر کردن شکم زن و بچه‌شان، و چه از سر حرص و علاقه به مال دنیا، بعد از ساعات کاری به شغل دوم و حتی سوم می ‌پردازند و وقتی هم آخر شب پا به منزل می ‌گذارند، تازه باید به سراغ پرونده‌هایی بروند که صبح در اداره وقت نکرده‌اند تکمیل کنند.

    در کنار این دو گروه، از گروه سوم هم بیشتر می‌ شنویم: برخی مدیران که به عشق خدمت، شبانه‌ روز در حال کار و فعالیت هستند.

    هدف هرچه باشد، بررسی‌های کاملاٌ علمی ثابت کرده‌اند که بدن در شبانه ‌روز به خواب کافی نیاز دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد، قطعاً تأثیر منفی خود را در کارایی فرد نشان خواهد داد. این موضوع البته به کم خوابی محدود نمی ‌شود.

    بر اساس همین تحقیقات، کار بیش از حد، حتی اگر ظاهراً فرد خواب کافی هم داشته باشد، باعث فرسودگی و در نتیجه کاهش کارایی فرد خواهد شد.

    پر کاری

    چقدر باید بخوابیم؟

    نیاز افراد به خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد، ولی در کل می‌ توان گفت که اکثر افراد به 7 تا 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. البته افرادی هم هستند که نیاز بدن آنها با 5 ساعت خوابیدن در شبانه‌ روز هم جبران می شود، ولی کمتر از این رقم قطعاً طبیعی نیست. البته همان 5 ساعت هم فقط در مورد بعضی افراد صدق می ‌کند.

    از سوی دیگر، اگر شما 8  ساعت هم طی شب خوابیده‌ باشید، ولی در طول روز همچنان احساس خواب ‌آلودگی می ‌کنید، بدانید که خواب شما کافی نبوده است.

    نکته مهم در مورد نیاز بدن به خواب در شبانه ‌روز، این است که شما نباید حساب هر روز را از روز دیگر جدا کنید، یعنی اگر شما امروز 2 ساعت کمتر از حد نیازتان خوابیدید، معنی آن این است که شما 2 ساعت خواب به بدنتان بدهکار هستید و فردا باید این 2 ساعت را پس بدهید.

    بی ‌خود هم به خودتان وعده ندهید که بدن خودش را با کمبود خواب سازگار می‌ کند و با آن کنار می ‌آید. وقتی شما دائماً کمتر از میزان مورد نیاز می‌ خوابید، تمرکز، قضاوت، تصمیم ‌گیری، زمان عکس‌العمل و بسیاری از عملکردهای دیگر شما در حالت اختلال باقی می‌ ماند و تا وقتی این کمبود خواب را جبران نکنید، به همین صورت ادامه خواهد داشت.

    دکتر محمدعلی شهاب‌الدین

        نظرات دیگران ( )

  • وقتی کم بخوابید ...
    نویسنده: عظیم جان ابادی سه شنبه 87/2/24 ساعت 10:18 عصر

    وقتی کم بخوابید ...

    کم خوابی و بی ‌خوابی بر بسیاری از سیستم‌های بدن تأثیرات منفی می ‌گذارند. این تأثیرات ممکن است فوراً خود را نشان دهند یا اینکه در بلند مدت ظاهر شوند. به عنوان مثال، به دنبال فقط یک شب بی‌ خوابی، عوارض زیر ظاهر می ‌شود:

    کم خوابی شدید

    کاهش هوشیاری و کارایی :

    فقط 5/1 ساعت کمبود خواب در یک شب، هوشیاری (Alertness) در روز بعد را تا 32 درصد کاهش می ‌دهد.

    بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است که میزان عملکرد و دقت افرادی که برای مدت طولانی هر شب کمتر از 6 ساعت می‌ خوابند، همانند زمانی است که فرد به مدت 3 روز متوالی نخوابد.

    اختلال حافظه و شناخت:

    بررسی‌های پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان داده است که محرومیت از خواب، توانایی مغز برای ایجاد حافظه جدید را کاهش می ‌دهد. در این مطالعه، پژوهشگران 28 فرد 18 تا 30 ساله را در دو گروه تقسیم کردند. به افراد گروه اول به مدت 30 ساعت اجازه داده نشد که بخوابند، ولی گروه دوم به خانه‌های خود رفتند و مثل همیشه خوابیدند.

    در ساعت 6 بعد از ظهر روز بعد به همه این افراد 150 اسلاید از مناظر، اشیاء و افراد غیر معروف نشان داده شد و در همان حال از مغز آنها اسکن به عمل آمد. این اسکن‌ها نشان داد که نواحی خاصی از مغز که در حافظه شرکت دارند، در افرادی که دچار کم خوابی نبودند، فعال‌ تر بود. سپس به همه آنها اجازه داده شد که به خانه‌هایشان بروند و استراحت کنند.

    عصر روز بعد، مجدداً از این افراد در مورد اسلایدهایی که روز قبل دیده بودند، امتحان به عمل آمد. به این صورت که به آنها 225 اسلاید نشان داده شد که 150 تای آنها همان اسلاید های قبلی‌ بودند و 75 تا جدید بودند. نتایج نشان داد که افرادی که روز اول نخوابیده بودند، در تشخیص اینکه کدام عکس‌ها جدید هستند، بدتر از گروه دوم عمل کردند.

    کاهش کیفیت زندگی:

    کم‌خوابی باعث می‌ شود که شما نتوانید به کارهای مورد علاقه‌تان که نیاز به تمرکز و توجه مداوم دارند، مثل دیدن برنامه مورد علاقه در تلویزیون، یا دیدن فیلم در سینما بپردازید.

    آسیب‌های شغلی: 

    محرومیت از خواب، خطر آسیب‌های شغلی را تا دو برابر افزایش می ‌دهد.

    حوادث اتومبیل:

    بنابر آمار اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، رانندگان خواب ‌آلود سالانه مسئول 100 هزار مورد تصادف اتومبیل، 71 هزار مورد جراحت و 1550 مورد مرگ در آمریکا هستند. در یکی از مطالعات، از افراد دچار کم خوابی خواسته شد که پشت دستگاه‌های شبیه ساز (سیمولاتور) رانندگی قرار گیرند. نتیجه این بود که عملکرد آنها معادل و حتی پایین ‌تر از افرادی گزارش شد که دچار مسمومیت با الکل یا سایر مواد بودند.

    موارد ذکر شده، همگی از آثار سوء فوری و زودرس کم خوابی بودند، ولی کم ‌خوابی در بلند مدت هم عوارض شناخته شده‌ای دارد. از جمله: افزایش فشار خون، حمله قلبی، سکته مغزی، چاقی، مشکلات روانی نظیر افسردگی و سایر اختلالات خلقی، کاهش تمرکز و آسیب‌های بلند مدت ناشی از تصادف.

    حتی یک مطالعه طولانی مدت 15 ساله که توسط محققان دانشگاه Yale آمریکا صورت گرفته است، نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت یا بیشتر از 8 ساعت در طی روز می ‌خوابند، بیش از کسانی که حدود 7 ساعت می ‌خوابند، در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.

    دکتر محمدعلی شهاب‌الدین

        نظرات دیگران ( )

    <      1   2   3   4   5      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]