سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کل بازدیدها:----1339930---
بازدید امروز: ----114-----
بازدید دیروز: ----96-----
ایدز - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
 
 
  • درباره من
    ایدز - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان
    عظیم جان ابادی
    وبلاگ موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران به شماره ثبت 174 واقع در زاهدان با اهداف کاهش آسیب و مواد مخدر ایدز که از جمله کارهای موفق این موسسه افتتاح اولین مرکزDIC(مرگز کذری معتادین )جنوب شرق کشور تحت حمایت معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی س و ب ادرس مرکز زاهدان خیابان هیرمند شمالی بین هیرمند 47و49که این مرکز توانسته با تحت پوشش قراردادن بیش از 400معتاد گذری در یه سال گذشته در یکی از محله ای محروم شهر زاهدان امارخوب و قابل توجهی از خود به جای گذارد.ضمنا تمام سوالات شما رادر مورد ایدز-اعتیاد-آسیب های اجتماعی- مهارت های زندگی-ترک اعتیاد- جوابگو می باشد. تلفن های تماس:05414508964-09395438549وهمچنین در زمینه ترک اعتیاد و خدمات مشاوره ایی و حمایتی ویژه معتادین در شهر زاهدان به صورت رایگان همکاری مینماید
  • لوگوی وبلاگ
    ایدز - موسسه آسیب های اجتماعی ستایشگران زاهدان

  • پیوندهای روزانه
  • فهرست موضوعی یادداشت ها
  • مطالب بایگانی شده
    انواع مواد مخدر
    ایدز
    ترک اعتیاد
    همایش و کارگاه اموزشی موسسه ستایشگران
    بهداشت و سلامت
    دهان و دندان
    سلامت چشم ها
    کودکان
    داروها
    زنان و بارداری
    بیماری های کلیه
    بیماران دیابتی
    سرطان ها
    خون
    خواب و استراحت
    مراقبت از پا و کمر
    بزرگان علم پزشکی
    گوش حلق بینی - مو
    شناخت بیماری ها
    محیط زیست
    مضرات سیگار
    حجامت
    بیماری قلبی
    صرع
    سلامت روح و روان > آرامش ؛ عصبانیت
    سلامت روح و روان > معلولیت
    اعتماد به نفس و عزت نفس ؛ موفقیت ؛ کمرویی
    فقر بیکاری
    خودکشی
    دختران فراری و فحشا
    طلاق
    آسیب های اجتماعی مراکز غیر دولتی
    سلامت روح و روان > افسردگی ؛ بیماری های روانی
    مهر 1387
  • لینک دوستان من
    وبلاگ تخصصی حضرت معصومه «کریمه اهل بیت »
    عرشیان خاک نشین «شهید مرتضی بصیری»
    کریم اهل بیت
    تنها ترین سردار
    لینک باکس وبلاگ های مذهبی
    عاشقان وصال
    خط سبز
    وصال
    انتظار سبز
    حضرت مهدی عج
    هَل مِن ناصر یَنصُرنی
    خورشید خیبر
    نگاهی نو به فردا
    هرچه می خواهد دل تنگت بگو(مشاوره و مقاله)
    مشکی رنگه عشقه
    ای تشنه لب
    پوست کلف
    عــــشقـــــولـــــک
    اتحادیه دانش آموزی سیستان و بلوچستان
    انجمن طنین تفتان(ملی،مردمی،مستقل)
    .•¤ خانه آرزو ¤•.
    شیعه مذهب برتر Shia is super relegion
    دست خط ...
    فرشتگان رنجور
    ماورای سکوت
    بهترین آرزو هایم تقدیم تو باد.
    دم مسیحائی
    احساس با تو بودن
    گل یخ
    خلوت من
    دل نوشته های یک دختر شهید
    پشت جبهه
    شب مهتابی
    مه نو سفر
    وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
    او برای دم هر ثانیه ام رحمتی بود عظیم!
    نان ، عشق ، موتور هزار
    پلاک هشت
    کجایند مردان بی ادعا؟
    به برادرم مسیح
    کجایید ای شهیدان خدایی
    .:: رویش عشق::.
    در فراق وطنم
    امید آخر
    یک قدم تا پشت خاکریز
    قدرت شیطان
    آقاشیر
    بررسی عوارض استمناء و راه های ترک آن
    دل نوشته های کودک خیابانی
    تام ( تفکر - ایمان - محبت )
    سجاده ای پر از یاس
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    خلوت تنهایی
    پرسه زن بیتوته های خیال
    فتوبلاگ
    آسیبهای اجتماعی
    آنالیز ریاضی قرآن
    مذهب عشق
    عاشق آسمونی
    .: شهر عشق :.
  • لوکوی دوستان من
  • اوقات شرعی
  • اشتراک در وبلاگ
     
  • وضعیت من در یاهو
  • حجامت و احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:42 صبح

    حجامت و احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت


    پاسخگوی سئوالات زیر آقای دکتر محمدعلی گوارا؛ پزشک عمومی می باشد.


    1- حجامت چیست؟

    از نظر طب سنتی، حجامت روش دفع‌کننده سموم در بدن می‌باشد و با انجام حجامت می‌شود سموم را از بدن خارج کرد. ما برای افراد مبتلا به میگرن در چند نوبت حجامت می‌کنیم. به فرا خور حال این افراد تقریباً 3 تا 5 بار حجامت برای هر فرد انجام می‌گیرد. بعد از معاینه و تشخیص میگرن توسط پزشک متخصص در امر طب سنتی، روش‌های درمانی این افراد و اینکه چند بار و در چه مواقعی باید حجامت شوند، تعیین شده و درمان آغاز می‌شود. با قاطعیت می‌توان گفت سردرد این افراد، با همان حجامت اول، تقریباً شروع به خوب شدن می‌کند.

    فواصل درد طولانی‌تر و مدت آن کم‌تر می‌شود و رفته رفته وضعیت عمومی بهتر می‌شود و آستانه درد بالا می‌رود و راحت‌تر می‌توانند درد را تحمل کنند و از طرفی شدت درد نیز کاهش می‌یابد. بعد از انجام حجامت و حین درمان از داروهای گیاهی نیز استفاده می‌شود. تاکنون در طول درمان چند ساله، حتی یک مورد مشاهده نشده است که این بیماری بعد از درمان توسط حجامت برگشته باشد.


    2- گروهی معتقدند که استفاده از طب سنتی (حجامت) ممکن است مشکلاتی از قبیل ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز و... به همراه داشته باشد. نظر شما به عنوان پزشک متخصص چیست؟

    باید عنوان شود که اگر حجامت توسط پزشک حاذق و متخصص در امر حجامت انجام شود، به هیچ وجه امکان ابتلا به بیماری‌های دیگر وجود ندارد. چون تمام لوازم مورد استفاده حجامت استریل می‌باشد، یعنی هم لیوان‌های مورد مصرفی از سازمان انرژی اتمی فراهم می‌شود و هم تیغ‌های مصرفی استریل می‌باشد. برای هر بیمار یک لیوان و یک تیغ مستقل استفاده می‌شود و چون تمام وسایل حالت یک بار مصرف دارند، اصلاً امکان ندارد کسی از این روش به این گونه بیماری‌ها مبتلا شود. طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در سال گذشته حدود چهار و نیم میلیون نفر در ایران حجامت کرده‌اند که این مطالب در نشریه سازمان نظام پزشکی به تفضیل درج شده است. البته چهار و نیم میلیون نفر از طریق وزارت بهداشت اعلام شده، ولی آمار دقیق بیشتر می‌باشد.

    اگر بعد از حجامت افراد مبتلا به ایدز و هپاتیت می‌شدند، باید آمار این بیماری به صورت انفجاری در کشور افزایش پیدا می‌کرد و تمام این مطالب عنوان شده توسط گروهی ناآشنا با این روش درمان، صحبت‌هایی بی‌منطق و غیرعلمی می‌باشد و کسانی که این مطالب را عنوان می‌کنند از حجامت شناخت کامل و صحیح ندارند.

    اگر حجامت توسط پزشک حاذق و متخصص در امر حجامت انجام شود، به هیچ وجه امکان ابتلا به بیماری‌های دیگر وجود ندارد. چون تمام لوازم مورد استفاده حجامت استریل می‌باشد.


    3- لطفاً در مورد تاریخچه حجامت و روش درمانی آن بیشتر توضیح دهید؟

    حجامت یعنی حجیم کردن که در لاتین CUPPING گفته می‌شود و در سایت‌های مختلف به ‌صورت CUPPING یا PHLEBOTOMY عنوان می‌شود.

    حجامت روش درمانی است که از هزاران سال پیش، حتی از زمان بهرام‌ گور رواج داشته و بعد از اسلام، اساساً پیامبر گرامی خیلی روی این مطلب تأکید کرده‌اند و جایگاه حجامت را برای ما مشخص کردند. چون در آن زمان جایگاه مناسبی برای حجامت نبود پیامبر گرامی تعریف مناسبی برای حجامت بیان کرده‌اند و حدیث مشهودی نیز در این زمینه وجود دارد که پیامبر می‌فرماید: «در شب معراج، در آسمان هفتم با هر گروه از ملائک که ملاقات کردم و هر گروه از ملائک که مرا دیدند گفتند، ای محمد(ص) حجامت کن و امت خود را به حجامت امر کن».

    بنابراین قدمت و تأکید بر انجام حجامت از ائمه می‌باشد. به‌خصوص امام رضا(ع) بسیاری از خواص و فواید حجامت را بیان کرده اند.

    روش درمانی حجامت عام بدین ترتیب است که یک لیوان استریل در بین دواستخوان کتف مریض قرار داده می‌شود و به وسیله سوپاپ خروجی لیوان، مکش موجب بی‌حس و سر شدن محل حجامت می‌شود. لیوان را برداشته و خراش‌هایی را به وسیله تیغ به ظرافت روی پوست می‌کشیم. مجدداً لیوان را قرار داده و مکش ایجاد می‌شود. سه بار این کار تکرار شده و مقداری خون می‌گیریم.

    نیمه دوم یا ایام پریشان هر ماه قمری برای حجامت کردن وقت مناسبی است. ایام پریشان، روزهای 17 و 19و 21 ماه قمری می‌باشد.

    مقدار خون گرفته شده هم به اختیار پزشک نمی‌باشد و خود بافت بدن هر مقدار که لازم باشد خون می‌دهد و ما دخالت در اندازه ی خون نداریم. این خون به وسیله فشار مکش ایجاد می‌شود. بعد از این که مکش ایجاد شد، خون از بافت کشیده می‌شود. برش‌هایی که توسط پزشک انجام شده اصلاً روی رگ نمی‌باشد و برش روی بافت انجام می‌گیرد.

    طبق تحقیقات انجام شده این خون گرفته شده از طریق حجامت دارای هموگلوبین 75 می‌باشد و میزان گلبول‌های بالایی دارد که اساساً یا عمر این گلبول‌ها به پایان رسیده و یا تغییر شکل یافته‌اند. می‌توان گفت که این خون در بدن استفاده‌ای ندارد و این خون حاوی ماکرو مولکول‌ها، کلسترول، تری گلیسرید سموم داخل بدن می‌باشد.

    معمولاً حجامت در نیمه دوم ماه قمری انجام می‌‌دهد، زیرا همان طور که در روایات اسلامی نقل شده همان گونه که ماه بر جذر و مد دریا تأثیر دارد، بر روی بدن انسان نیز تأثیر می‌گذارد. بنابراین نیمه دوم یا ایام پریشان هر ماه برای حجامت کردن وقت مناسبی است. ایام پریشان، روزهای 17 و 19و 21 ماه قمری می‌باشد.


        نظرات دیگران ( )

  • راه های انتقال و تشخیص ایدز
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:31 صبح

    راه های انتقال و تشخیص ایدز


    ایدز یا AIDS مخفف کلمه "ACQUIRED IMMUNE DEFICIENCY SYNDROME" به معنای "سندرم نقص اکتسابی ایمنی" است. ایدز در اثر اختلال عملکرد ایمنی سلولی و هومورال رخ می‌دهد و به دنبال آن بیمار درمقابل انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها 3115 بی‌‌دفاع شده و در نهایت منجر به مرگ فرد می‌شود. انسان‌های مبتلا حتی در مقابل بیماری‌ها و عفونت‌های بسیار سبک هم نمی‌توانند مقاومت کنند.

    ایدز در آغاز در بین مردان هم‌جنس باز فعال از نظر جنسی و افراد معتاد به داروهای وریدی در ایالات متحده شناسایی شد و تا سال 1985مردان هم‌جنس باز، عامل انتقال سه چهارم موارد ایدز بودند. در ایران اولین مورد ایدز، در یک کودک 6 ساله در سال 1366 مشاهده شد. وی از فرآورده‌های خونی وارداتی به کشور استفاده می‌کرد و از آن زمان به بعد انجام آزمایش خون برای استفاده کنندگان از فرآورده‌های خونی اجباری شد.

    عامل بیماری ایدز، ویروسی از خانواده رترو ویروس‌ها به نام ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS است و هنوز واکسن یا درمان موثری برای آن وجود ندارد.


    راه‌های انتقال ویروس ایدز

    1- از راه خون و فرآورده‌های خونی آلوده: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بسیاری از فرآورده‌های خونی از جمله پلاسما، گلبول قرمز متراکم، فاکتور انعقادی، خون کامل و پلاکت می‌توانند باعث آلودگی شوند و آلبومین و گاماگلوبولین خطر آلودگی ندارد.

    2- پیوند نسج آلوده

    3- استفاده مجدد از سرنگ و سرسوزن‌های استفاده شده: این عامل انتقال به‌خصوص در معتادان تزریقی، عامل مهم انتشار بیماری است.

    4- استفاده از لوازم پزشکی و دندان‌پزشکی استریل نشده و آلوده

    5- استفاده از ابزار مشترک جهت خال‌کوبی، ختنه، سوراخ کردن گوش، حجامت و ...

    6- استفاده از تیغ سلمانی مشترک

    7- تماس جنسی دو فردی که یکی از آن‌ها آلوده به ویروس باشد. توجه داشته باشید که سن، جنس، نژاد و رنگ تأثیری در انتقال بیماری ندارد.

    برخلاف جداسازی ویروس ایدز از بسیاری از ترشحات بدن مانند خون، ترشحات جنسی مردان و زنان، بزاق، ادرار، اشک، عرق، شیرمادر و مایع مغزی نخاعی و ... ، سرایت در اثر تماس با همه آن‌ها صورت نمی‌گیرد و فقط خون، ترشحات جنسی و شیرمادر، عامل انتقال هستند.

    8- انتقال از مادر به کودک: احتمال انتقال بیماری قبل از زایمان، در حین زایمان و پس از زایمان از مادر آلوده به فرزند وجود دارد. البته انتقال در حین بارداری و وضع حمل از زمان بعد از زایمان بیشتر است. حدود 45- 20 درصد مادرانی که آلوده هستند، عفونت را به فرزندان خود منتقل می‌کنند. هم‌ چنین ثابت شده است، که شیر مادران آلوده می‌تواند سبب انتقال ویروس از مادر به فرزند باشد.

    امروزه در اکثر کشورهای دنیا خون و فرآورده‌های خونی را از نظر آلودگی به ویروس ایدز، مورد بررسی قرار می‌دهند. متأسفانه در کشور ما انتقال بیماری در میان استفاده کنندگان از سرنگ‌های مشترک (معتادان تزریقی) میزان قابل توجهی از انتقال در سال‌های اخیر را به خود اختصاص داده است.

    برخلاف جداسازی ویروس ایدز از بسیاری از ترشحات بدن مانند خون، ترشحات جنسی مردان و زنان، بزاق، ادرار، اشک، عرق، شیرمادر و مایع مغزی نخاعی و ... ، سرایت در اثر تماس با همه آن‌ها صورت نمی‌گیرد و فقط خون، ترشحات جنسی و شیرمادر، عامل انتقال هستند. بنابراین ویروس ایدز از راه تماس‌های عادی مانند کار کردن با هم، صحبت کردن، هم سفر شدن، غذا خوردن، هم‌چنین از راه استخر، توالت، حمام، دست دادن، بغل کردن، بوسیدن، استفاده از ظروف غذاخوری مشترک، عطسه، سرفه، گوشی تلفن و ... قابل انتقال نیست.


    سیر بیماری، علایم و تظاهرات بیماری:

    از زمان ورود عامل بیماری به بدن تا شروع علایم بیماری، مدت زمانی طول می‌کشد که به این مدت، دوره نهفتگی یا کمون یا بدون علامت گویند. این دوره به طور دقیق مشخص نیست، ولی فاصله ی زمان بین شروع عفونت تا ظهور بیماری از 6ماه تا 5 سال و حتی 10 سال می‌تواند باشد. دوره کمون طولانی از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا ممکن است ویروس در طی این مدت به جامعه راه یافته و علایم بالینی وقتی شناخته و ظاهر شود که ویروس میزان وسیعی از جامعه را آلوده کرده باشد، زیرا در طی دوره کمون افراد آلوده از نظر ظاهری به هیچ وجه قابل تشخیص نیستند، ولی می‌توانند بیماری را انتقال دهند.

    از زمان ورود عامل بیماری به بدن تا شروع علایم بیماری، مدت زمانی طول می‌کشد که به این مدت، دوره نهفتگی یا کمون یا بدون علامت گویند. این دوره به طور دقیق مشخص نیست، ولی فاصله ی زمان بین شروع عفونت تا ظهور بیماری از 6ماه تا 5 سال و حتی 10 سال می‌تواند باشد.

    بیماری در 4 مرحله تظاهر پیدا می‌کند، که البته همه آن‌ها به‌طور الزامی در افراد آلوده مشاهده نمی‌شود.

    1- مرحله حاد عفونت که یک هفته بعد از آلودگی ایجاد می‌شود و حدود 12- 6 هفته یا بیشتر طول می‌کشد. فرد آلوده، علایم عمومی مثل تب، سردرد، بی‌اشتهایی، درد مفاصل، بزرگ شدن غدد لنفاوی، گلودرد و ... دارد که اغلب در این مرحله بیماری تشخیص داده نمی‌شود. این علایم 2- 1 هفته بعد از بین می‌روند. این علایم به طور کامل مشابه بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی و ... بوده و به همین علت تشخیص بیماری در این مرحله به ندرت امکان‌پذیر است.

    2- مرحله بدون علامت

    3- مرحله عمومی پیش رونده

    4- کمپلکس ایدز: عوارض مشخص این دوره که آخرین مرحله بیماری است شامل تب بیشتر از یک ماه، اسهال، کاهش وزن به میزان ده درصد، بی‌حالی، تعریق شبانه، خستگی و ... است. در نهایت به دلیل نقص کامل سیستم ایمنی، شخص مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ها، سرطان‌ها و... می‌شود.


    راه‌های تشخیص بیماری ایدز:

    آزمایش‌های تشخیصی نباید فقط در کسانی که در معرض بیشتر خطر هستند، مثل معتادان تزریقی، بیماران هموفیلی، دریافت کنندگان خون، همسر و فرزندان فرد آلوده به HIV، هم‌جنس بازان، افراد بی‌بند وبار جنسی، کارکنان موسسات بهداشتی- درمانی و پرنسل آزمایشگاه‌ها انجام شود، بلکه بهتر است در افراد مختلف انجام شود تا اطمینان کافی از سلامت حاصل شود. آزمایش باید در محیطی محرمانه و سازگار با قوانین اجتماع انجام پذیرد. مشاوره قبل و بعد از آزمایش نیز باید انجام شود تا اطمینان افراد به اهمیت و عواقب نتایج تست بیشتر شود.

    تشخیص عفونت با کشف آنتی‌بادی سرمی بر علیه عامل ایجادکننده بیماری (HIV) به‌ وسیله روش ELISA انجام می‌شود. این روش در کشف آنتی بادی HIV بسیار حساس است، اما افرادی که به تازگی آلوده شده‌اند،ممکن است آنتی‌بادی منفی باشند، به عبارتی امکان دارد تست در اوایل بیماری با وجود حساسیت بالا به خطا، منفی گزارش داده شود. در افرادی که مشکوک به آلودگی بوده ولی جواب آزمایش آن‌ها منفی است، باید آزمایش مجدد در هفته 6، ماه 3 و ماه 6 انجام شود. آزمایش‌های ELISAکه به خطا، مثبت گزارش شوند (بدون وجود آلودگی با HIV) بسیار نادر است و در صورت رخ دادن، در مبتلایان به اختلالات خود ایمنی ممکن است دیده شود.

    در شیرخوارانی که از مادران آلوده به عفونت HIV به دنیا آمده‌اند و مادران آن‌ها درمان ضد‌ ویروسی دریافت نکرده‌اند، 20 تا 30 درصد احتمال ابتلا به عفونت وجود دارد. اما باید توجه داشت که در تمام این کودکان به علت وجود آنتی‌بادی ضد ویروس مادری در گردش خون، تست ELISA مثبت خواهد بود. آنتی‌بادی‌های مادری در 6 ماهگی ناپدید می‌شوند و مثبت بودن تست ELISA بعد از 6 ماهگی، موید آلودگی شیرخوار است.

    برای تشخیص زود هنگام عفونت می‌توان از روش‌های حساس بررسی RNA ویروس در پلاسما یا روش کشف آنتی‌ژن HIV P24(PCR) در گردش خون استفاده کرد.

    دکتر نگار بهروز


        نظرات دیگران ( )

  • پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 11:30 صبح

    پیشگیری از ایدز با تغذیه صحیح و ...


      


    پیش‌گیری از عفونت HIV :

    با توجه به شعار معروف سازمان بهداشت جهانی (WHO) در رابطه با AIDS که عبارت است از: «ایدز واکسن ندارد، درمان قطعی ندارد، تنها راه مبارزه، پیشگیری است» می‌توان به اهمیت نقش پیشگیری در بیماری ایدز پی‌ برد. به عبارتی در حال حاضر تنها سلاح موثر در برابر انتشار این بیماری کشنده، آموزش عمومی و پیشگیری از بروز آن است.

    - در چند جامعه که در معرض خطر بالای عفونت HIV قرار داشتند (مانند مردان هم‌جنس باز در ایالات متحده و اروپای غربی) تعدیل رفتاری و پیروی از تجارب جنسی ایمن‌تر ، با کاهش میزان بروز عفونت همراه بوده است و با توجه به این که یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز در سراسر جهان، از طریق جنسی است، بهترین راه پیش‌گیری از آن پایبندی به اصول اخلاقی و خانوادگی و اجتناب از بی‌بند وباری جنسی است. استفاده از کاندوم در تماس‌های جنسی مشکوک تا حدی می‌تواند از انتقال بیماری جلوگیری کند.

    - همان‌طور که بیان شد یکی از راه‌های مهم انتقال بیماری، استفاده از سر سوزن‌های مشترک به خصوص در معتادان ترزیقی است. بنابراین باید از استفاده ی مجدد سرنگ‌های یک بار مصرف به ‌طور جدی خودداری شود و قبل از به کار بردن هر گونه وسیله سوراخ کننده مانند سوزن خال کوبی، تیغ سلمانی، مسواک و ... از عدم آلودگی و استریل بودن آن اطمینان حاصل کرد.

    - بهتر است خانم‌هایی که تمایل به بارداری دارند، از سلامت خود (عدم ابتلاء به عفونت HIV) اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به بارداری کنند. بررسی‌های انجام شده نشان داده است که درمان زنان آلوده به HIV با یکی از داروهای ضدویروسی به نام زیدوودین به مدت 6ماه، خطر انتقال عفونت از مادر به نوزاد را حدود 67 درصد کاهش می‌دهد (از 25 درصد به 8 درصد می‌رساند).

    - بهتر است تست‌های تشخیص بیماری ایدز برای کلیه افرادی که قصد ازدواج دارند (برای بررسی سلامت کامل آنها از ابتلاء به عفونت HIV) مانند سایر تست‌های قبل از ازدواج انجام شود.

    - افرادی که در مراکز بهداشتی- درمانی و آزمایشگاه‌ها شاغل هستند (پزشکان و پیراپزشکان) احتیاط لازم را به عمل آورده و از عینک‌های مخصوص و دستکش و ... استفاده کنند.

      


    نقش‌ تغذیه در پیش‌گیری از ابتلاء به عفونت :HIV

    همان‌طور که گفته شد ایدز یک بیماری کشنده و غیرقابل درمان است که به دنبال حمله به سیستم ایمنی و نقص موجود در سیستم دفاعی بدن منجر به مرگ می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائل، افزایش قدرت سیستم ایمنی در افراد سالم و جلوگیری از سوء تغذیه و بالا بردن مقاومت بدن است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که یکی از علل عمده ی افزایش بروز بیماری ایدز در کشورهای آفریقایی نسبت به سایر مناطق دنیا، سوء تغذیه و پایین بودن سطح ایمنی آن‌ها به عفونت است.

    بدن انسان از طریق سدهای غیراختصاصی (مثل پوست، غشاهای مخاطی، سلول‌های فاگوسیت) و هم‌چنین پاسخ‌های اختصاصی دفاعی مثل آنتی‌بادی‌ها و ... توانایی شناسایی و دفاع از خود در برابر حمله مواد خارجی را دارند و بدین‌وسیله در برابر بیماری‌ها مقاومت می‌کند. حال اگر هر کدام از سدهای دفاعی اختصاصی و غیراختصاصی به علت اشتباه در نحوه تغذیه و استفاده ی نادرست از مواد غذایی دچار اختلال شود، فرد به علت نقص ایمنی، سریع‌تر از بقیه ی افراد به بیماری مبتلا می‌شود.

    ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان مثل ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن (پیش ویتامین A) در جلوگیری از ایدز، سرطان و تمام بیماری‌هایی که به واسطه نقص سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند نقش مهمی به عهده دارند.

    به‌طور مثال کمبود پروتئین، سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌ها را کاهش می‌دهد. وجود آهن  برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی ضروری است و سلنیوم تولید آنتی‌بادی را تسریع کرده و عملکرد سلول‌های ایمنی را حمایت می‌کند.

    از سایر املاح موثر می‌توان به مس اشاره کرد که کمبود آن باعث افزایش میزان عفونت به ویروس HIV می شود. هم‌چنین کمبود  منیزیم  باعث اختلال در میزان پاسخ ایمنی، هورمونی و سلولی در مبارزه با بیماری‌ها (به‌خصوص ایدز) میگردد.

    پوست به‌عنوان سد ایمنی اول در جلوگیری از ورود عوامل بیماری‌زا نقش مهمی دارد. دو اسید آمینه آرژینین و گلوتامین نیز در بهتر عمل کردن سیستم ایمنی نقش مهمی داشته و دو یون منیزیم و منگنز، علاوه بر آهن و سلنیوم در بهبود اعمال سیستم ایمنی اهمیت دارند.

     ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان  مثل ویتامین C  ، ویتامین E  و بتاکاروتن (پیش ویتامین A)  در جلوگیری از ایدز، سرطان و تمام بیماری‌هایی که به واسطه نقص سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند نقش مهمی به عهده دارند. کمبود ویتامین B6 نیز در کنار کمبود ویتامین‌های آنتی اکسیدان در کاهش سطح دفاعی اهمیت دارد.

    دو اسید چرب به نام‌های امگا 3 (OMEGA-3)  و امگا 6(OMEGA-6) که در روغن کبد ماهی و ماهی یافت می‌شوند، نیز برای کارآیی بهتر سیستم ایمنی لازمند. کمبود امگا 3 باعث سرکوب پاسخ آنتی‌بادی‌ها و از بین رفتن تدریجی سیستم دفاعی می‌شود. هم‌چنین تأثیر پاسخ سلول‌های ایمنی (T-CELL)را کاهش می‌دهد.

    مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام باید محدود شود، زیرا خطر آلودگی با میکروارگانیسم‌ها در این افراد وجود دارد.هم‌چنین باید از مصرف غذاهای بیرون از منزل به‌طور جدی خودداری کنند.

    با توجه به مطلب فوق می‌توان نتیجه گرفت که استفاده مناسب از میوه‌ها، سبزیجات، ویتامین‌ها و مواد معدنی و سایر مواد می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله ایدز داشته باشد. هم‌چنین باید توجه داشت که بعضی غذاها دارای طعم و ظاهری خوب بوده، ولی از لحاظ کیفیت غذایی بسیار پایین هستند و نه تنها مواد مغذی و لازم را تأمین نمی‌کنند، بلکه خود به‌عنوان عامل از بین برنده این مواد مغذی هم عمل می‌کنند.


    درمان تغذیه‌ای برای به تعویق انداختن پیش رفت بیماری ایدز:

    برای به تعویق انداختن پیشرفت ایدز در بیماران مبتلا، یک رژیم غذایی حاوی کالری و پروتئین فراوان مورد نیاز است. این مقدار نیاز در حدود یک و نیم برابر نیاز یک فرد عادی با همان وزن و سن و شرایط به کالری و پروتئین است. از طرفی مصرف مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی برای تمامی بیماران مبتلا به ایدز توصیه می‌شود. مقدار نیاز یک بیمار ایدزی به ویتامین و املاح حداقل دو برابر نیاز یک فرد عادی است. از میان ویتامین‌های مختلف، B12  , B6  و فولات (اسیدفولیک)  از اهمیت بالاتری برخوردارند. مصرف سلنیوم نیز در بیماران ایدزی بسیار پراهمیت است.

    این بیماران باید غذای مصرفی خود را در مقادیر کوچک و در دفعات متعدد میل کنند و هر گونه سوء جذبی باید در آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

    این بیماران به علت نقص ایمنی و استعداد بالای ابتلا به عفونت‌های مختلف، باید در مصرف مواد غذایی دقت فراوان داشته باشند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات خام باید محدود شود، زیرا خطر آلودگی با میکروارگانیسم‌ها در این افراد وجود دارد.

    هم‌چنین باید از مصرف غذاهای بیرون از منزل به‌طور جدی خودداری کنند.

    دکتر نگار بهروز


        نظرات دیگران ( )

  • کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:53 صبح

    کشف داروی ایدز توسط محققان ایرانی


      

    اگرچه درباره آمار شیوع ایدز در ایران، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد، اما این دلیل نمی‌شود که محققان ایرانی نسبت به پژوهش در حوزه ی این بیماری بی‌توجه باشند.

    شنبه 14 بهمن 1385 هجری شمسی، در سومین روز از دهه مبارک فجر، تالار امام بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد مراسم تجلیل از محققانی بود که نام ایران را به فهرست کشورهای پیشرو در مطالعات مرتبط با درمان ایدز، اضافه کردند.

    آیمود (IMOD)، نامی ‌است که برای داروی ایرانی ضد ایدز انتخاب شده است که برای اولین بار در جهان کشف شده است و کاملا ایرانی است.

    در این مراسم، که با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و همتایان سابقش و جمعی دیگر از مسئولان نظام سلامت کشور برگزار شد، وزیر بهداشت، سخنان خود را با این جملات آغاز کرد: «ما اینجا می‌خواهیم در مورد بیماری حرف بزنیم که کابوس قرن نامیده می‌شود و تا کنون 25 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است و هم‌ اکنون حدود 40 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند.»

    دکتر لنکرانی با اشاره به این‌که این دارو حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشور است، گفت: « در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.»

      


    برنامه ی مبارزه با ایدز در ایران

    لنکرانی با اشاره به اینکه ایران تنها کشور منطقه است که داروهای ایدز را رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد، گفت: «مطالعات زیادی در دنیا در زمینه داروهای موثر بر بیماری ایدز انجام شده که نتایج دلگرم ‌کننده‌ای نداشته است، اما داروی جدید تولید شده در کشور با تقویت سیستم ایمنی و افزایش تعداد سلول های CD4 (سلول های دفاعی) بدن بیمار را در مقابل عوارض عفونت تقویت کرده و باعث عمر طولانی تری برای بیمار می‌شود.»

    وزیر بهداشت گفت: «با وجود اینکه این داروی جدید در حال ثبت در اروپاست، برخی از کشورها خواستار استفاده از این دارو شده‌اند؛ چرا که این دارو می‌تواند به‌عنوان داروی همراه، در کنار داروهای ضد‌ ویروس ایدز، تحول مهمی ‌در درمان بیماری ایدز به ویژه در مرحله ی علامت دار شدن بیماری ایجاد کند و سال های عمر طولانی‌تر و با کیفیت بالاتری را برای بیماران ایجاد کند.»

    داروی ایرانی ایدز یا همان " آیمود" می تواند تعداد سلول‌های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول‌های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می‌شود، افزایش دهد، یعنی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در نتیجه قادر است بیمار را از مرحله‌ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند.


    برتری بزرگ داروی آیمود

    در ادامه این مراسم، دکتر رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، پشت تریبون قرار گرفت و به قول خودش «مواردی را که ضروری می‌دانست» متذکر شد.

    دکتر دیناروند گفت: «استراتژی درمان بیماری ایدز در حال حاضر در دنیا روی استفاده از داروهای ضد ویروس متمرکز است و در سال‌های اخیر چندین گروه از این داروها در دنیا عرضه شده که معمولا این داروها با قیمت بسیار زیادی وارد بازار دارویی می‌شوند. این در حالی است که اکثر بیماران مبتلا به ایدز در کشورهای جهان سومی‌زندگی می‌کنند که معمولا فقیر هستند.»

    دکتر دیناروند در ادامه به درمان‌های ضد ویروسی و واکسن ایدز، به عنوان استراتژی‌های کنترل بیماری ایدز در جهان اشاره کرد و گفت: «علی رغم تلاش‌های زیاد، هنوز در مورد این استراتژی‌ها، موفقیت زیادی به دست نیامده است.»

    معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی در بیماران مبتلا به ایدز به عنوان استراتژی سوم اشاره کرد و ادامه داد: « امروزه به دلیل سختی مبارزه ی مستقیم با ویروس، توجه شرکت‌های داروسازی به سمت داروهایی معطوف شده که بتوانند با تقویت سیستم ایمنی بدن، بیماری را کنترل کنند. هم اکنون چندین داروی تقویت کننده ی سیستم ایمنی بدن انسان، توسط شرکت‌های بزرگ چند ملیتی داروسازی جهان تحت بررسی و تحقیق هستند و اولین دارویی که در این گروه از داروها مطرح شد، ولی متاسفانه به دلیل عوارض جانبی زیاد و شدید کنار گذاشته شد، "اینترلوکین 2" بود.»

    وی با بیان این‌که نکته جالب در مورد داروی ایرانی ضد ایدز، استفاده از همین استراتژی جدید درمان ایدز در جهان است، گفت: «اگر دارویی وجود داشته باشد که سلول‌های دفاعی بدن فرد مبتلا به ایدز را که موسوم به سلول‌های CD4 هستند و کمبود آنها در این بیماران، باعث ایجاد عوارض ایدز و مرگ و میر بیماران می‌شود، افزایش دهد، می‌تواند بیمار را از مرحله‌ای که به دلیل نقص ایمنی به شدت بی دفاع است، بیرون آورده و از عوارض بیماری و مرگ و میر بیماران مبتلا به ایدز پیشگیری کند که این داروی جدید یا همان " آیمود" این قابلیت را دارد.»

    داروی آیمود حاصل تلاش 6 ساله ی یک تیم پزشکی از متخصصان علوم پایه و بالینی و همکاری 15 مرکز در داخل کشورمان است که در تحقیقات مربوطه معلوم شد، پس از یک دوره درمانی 90 روزه، حتی 2 سال پس از قطع دارو، اثرات تقویت سیستم ایمنی توسط دارو باقی می‌ماند و این در حالی است که آیمود دارویی است که اساس گیاهی داشته و بر خلاف تمام داروهای قبلی عوارض مهمی ‌ندارد.


    چگونه آیمود باعث افزایش تعداد سلول‌های CD4 می‌شود؟

    آنچه در مورد این دارو حائز اهمیت است و همه مسئولان امر روی آن تاکید داشتند، توانمندی داروی آیمود در افزایش تعداد سلول‌های CD4 است.

    اما اینکه چگونه آیمود باعث افزایش تعداد این سلول‌ها می‌شود، سئوالی است که در حاشیه ی مراسم، دکتر دیناروند در مورد آن توضیح داد:

    «مطالعاتی در حال انجام است که علت این موضوع مشخص شود، ولی هنوز مکانیسم این اثر به طور کامل مشخص نشده است. پروژه ی مشترکی بین محققان ایرانی و سوئدی در حال انجام است و در طول 3-2 هفته ی اخیر به سرنخ‌هایی رسیده‌اند که اگر تایید شود، یک اتفاق بسیار ارزشمند خواهد بود. چون اگر مکانیسم اثر یک دارو مشخص نشود، معمولا دفاع از آن دارو سخت می‌شود.»


    اساس گیاهی داروی آیمود

    یکی دیگر از نکات مهم در مورد داروی ایرانی ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی آن است. دکتر دیناروند در این باره‌ گفت: «این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است. هم چنین گیاهان به کار رفته در این دارو پیش از این هم در طب سنتی ایران و جهان کاربرد داشته، اما تاثیر جدید آن‌ها در این دارو برای نخستین بار شناخته شده است.»

    داروی ایرانی ضد ایدز یا همان آیمود، اساس گیاهی دارد. این دارو از سه گیاه و دو ماده ی شیمیایی که اثر آن‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن به اثبات رسیده، ساخته شده است.


    تولید این دارو در ایران بر عهده کدام نهاد بوده و در کجا تولید شده است؟

    دکتر دیناروند در این باره گفت: «این دارو با حمایت دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت پارس روس که محققان بسیاری در آن مشغول پژوهش هستند، عرضه شده و در 6-5 سال گذشته کارآزمایی‌های بالینی مختلف‌ چند مرکز دانشگاهی و بیمارستانی بر روی این دارو صورت گرفته است. همچنین پرونده این دارو مدت 3 سال است که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت بررسی بوده و 2 ماه پیش به تایید کمیسیون قانونی ساخت داروها در وزارت بهداشت رسیده است.»


    هنوز امکان تولید انبوه را نداریم

    دکتر دیناروند در پاسخ به این سئوال که ما چقدر با تولید انبوه این دارو فاصله داریم، با اشاره به این که شرکت پارس روس یک شرکت تحقیقاتی بوده و فاقد امکانات لازم برای تولید انبوه این دارو است، گفت: «این شرکت در حال حاضر از امکانات مراکز دیگر مانند انستیتو پاستور ایران استفاده می‌کند و درباره تولید انبوه آن هم در نهایت خود شرکت پارس روس باید تصمیم گیری کند.»

    منبع : همشهری


        نظرات دیگران ( )

  • استقبال از داروی ایدز در ایران
    نویسنده: عظیم جان ابادی چهارشنبه 87/2/25 ساعت 10:13 صبح

    استقبال از داروی ایدز در ایران

    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در مدت کوتاهی که از اعلام دستیابی ایران به داروی تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ایدز می‌ گذرد، تماس‌های متعددی از کشورهای مختلف داشته ‌ایم که خواستار اطلاعات بیشتر و تهیه ی این دارو هستند.

    دکتر کامران باقری لنگرانی در مراسم تجلیل از دانشمندان پزشکی در جلسه ی علنی مجلس شورای اسلامی افزود:

    تعدادی از کشورهایی که ایدز در آنها شیوع بیشتری دارد تحت پروتکل خاص، در حال استفاده از این داروها هستند.

    وزیر بهداشت گفت: این دارو با تقویت سیستم ایمنی بدن طول عمر و کیفیت زندگی افراد مبتلا را افزایش می ‌دهد و دارویی منحصر به فرد است.

    داروهای قبلی در دنیا یا بی ‌اثر بودند و یا عوارض شدیدی داشتند که این دارو فاقد این عوارض است و افق جدیدی در درمان ایدز محسوب می ‌شود.

    دکتر باقری لنگرانی با اشاره به موفقیت ایران در ترمیم ضایعات نخاعی گفت: در حالی که سه کشور مبدع این درمان فقط به 30 درصد موفقیت در درمان رسیده‌اند، دانشمندان ما در درمان این ضایعه به موفقیت حدود 40 درصد دست یافته ‌اند و این موفقیت‌ها در آینده به دو سوم خواهد رسید.

    منبع:دنیای سلامت شماره ی 19

        نظرات دیگران ( )

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • ویژه نامه شهادت امام حسن مجتبی با بیش از 100 مطلب
    ادرس جدید سایت
    کپسولهای ترک اعتیاد، بلای جان معتادان
    کتامین
    روشهای نوین ترک سیگار
    [عناوین آرشیوشده]